För lite mer än två år sedan blev jag tillfrågad av rektorn på vår skola om jag kunde tänka mig att vikariera för en matte och NO-lärare som skulle vara sjukskriven några veckor. Det här var strax innan terminen så jag fick några dagar att tänka över det. Först tolkade jag det som att det bara gällde matematik och då kändes det ganska tryggt men snabbt blev jag varse att det också gällde NO vilket oroade mig en aning.
Jag har läst matematik, fysik och astronomi på universitetet samt gått halva utbildningen på lärarhögskolan. Jag hade ju tänkt bli ämneslärare på gymnasiet. Därför fungerade det antagligen att jag i en akutsituation fick gå in som vikarie.
Det är många som får gå in på långtidsvikariat men jag får nog ändå säga att detta var under ganska speciella omständigheter. Med tanke på detta känner jag mig stolt över min insats även om jag så här efterhand tycker att jag hade kunnat göra bättre ifrån mig.
Det började med att jag träffade den ordinarie läraren vid ett par tillfällen och fick hjälp med lite planering. I övrigt hade jag ingen mentor förutom att jag kunde ringa till henne och få råd. Det drog jag mig för att göra eftersom jag tyckte att hon kunde få vila i lugn och ro efter sin operation. Jag fick däremot en del hjälp och råd av de andra matte- och NO-lärarna.
En fördel som jag hade var att jag kände eleverna, kollegerna och var väl bekant med skolan.
Komplikation 1: Den terminen började en vikarie i samma ämnen. Han hade tydligen jobbat på gymnasium tidigare och var van vid hur det fungerar där och det är en stor skillnad mot grundskolan. Hans osäkerhet gjorde att en del av mitt jobb blev att vara någon slags reserv-mentor åt honom. Jag hade egentligen nog av mitt arbete så det blev ganska påfrestande.
Komplikation 2: I slutet av mitt vikariat skulle jag skriva omdömen för eleverna i ett system som ingick i det nya betygssystemet. Eftersom det var helt nytt fanns det ingen erfarenhet att hämta råd från.
Komplikation 3: Mitt i alltihop skulle vi under några dagar ge oss iväg på lägerskola och som en av mentorerna för en av klasserna innebar det extra ansvar.
Komplikation 4: De flesta lektionerna hade jag med årsurs åtta men i undervisningstiden ingick också en sjätteklass. De hade fått ett nytt läromedel som var väldigt svårt att ha som undervisnings- och studiematerial.
Trots allt slitet, intensivt arbete under dagarna och nästan hela hela kvällarna, var det en av de roligaste perioderna på min arbetsplats. Fantastiska kolleger att arbeta och utbyta tankar med, underbara elever som förgyllde mina arbetsdagar och dessutom rejäla utmaningar. Till och med NO-lektionerna fungerade eftersom jag mesta tiden fick undervisa i fysik. Jag är tacksam att jag fick chansen.
Jag har vikarierat tidigare men det har varit strölektioner och då får man en planering av läraren. Detta var något helt annat eftersom jag själv skulle planera lektioner, läxor och allt annat.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar