söndag 7 oktober 2012

En ovanlig höstterminsstart.

I cirka 5 veckor har jag vikarierat som matte- och NO-lärare. Jag har ju vikarierat enstaka lektioner tidigare men det här var något annat. Nu handlade det om att planera lektioner och laborationer och mycket annat. Jag fick en matteplanering på fem veckor och tur var det för jag hade svårt att hinna med allt annat. Det hanns inte med mycket planering innan jag skulle ha min första lektion.

I det arbetslag som jag då tillhörde finns det en NO-lärare men han var helt ny och kände inte ens eleverna. Han hade tusen frågor till mig och de flesta av dem hade jag naturligtvis inte svar till. Jag började undervisa i fysik som är ett av de ämnen som jag behärskar bäst. Matematik var naturligtvis det lättaste även om jag ibland kände att jag pratade över huvudet på eleverna och fick backa lite.

När jag bestämde mig för att läsa på lärarhögskolan valde jag att bli gymnasielärare eftersom jag inbillade mig att gymnasieelever var mer motiverade än högstadieelever. När jag sedan var ute på praktik visade det sig att det inte riktigt stämde. Det var tre gymnasieprogram som ingick i min praktik. Barn och fritidsprogrammet, där eleverna var måttligt intresserad av matematik. Samhällsprogrammet, där många elever fick stora svårigheter när de kom in på sådant som logaritmer, exponentialfunktioner och derivator. Naturvetenskapliga programmet där de till och med ville räkna vidare när de inte behövde. Det var alltså lika spretigt som på högstadiet.

Mina fem veckors vikarierande var väldigt arbetsamt men också väldigt kul. Det handlade om att förbereda lektioner, skriva läxförhör, rätta läxförhör och diagnoser, skriva upp hur eleverna lyckades med eget arbete - läxförhör - laborationer. Dessutom hålla koll på hur aktiva de var på lektionerna. Det gällde att leta upp bra laborationer och sedan se vilket material som behövdes och var det fanns.

I övrigt fick jag leta på internet efter uppslag och filmer för att göra lektionerna lite mer intressanta. Jag letade på sli, ur.se, youtube och googlade. Jag hittade bland annat en liten film om partikelmodellen när det gäller värme som jag visade och det tycktes som att det var nyttig för efter det kunde nästan alla beskriva vad som händer med atomer och molekyler när man värmer och kyler saker.

Nu slapp jag de jobbigare delarna som utvecklingssamtal och omdömesskrivande men jag ångrar nu att jag inte fortsatte min lärarutbildning. Det berodde inte på min vilja att jag inte fortsatte utan det var andra omständigheter. Livet kan vara en berg och dalbana men jag försöker vara glad ändå. Måste säga att jag har fantastiska kolleger som det är kul att samarbeta med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar