Det är onsdag och snart midsommarafton. Tyvärr känns det som att jag ska bli förkyld. Det hade varit trist att behöva vara halvseg under midsommarhelgen på grund av en förkylning.
Tänkte skriva om lite mer positiva saker nu. Idag träffade jag av en slump en pappa till ett av barnen som jag hade i en liten mattegrupp några veckor på våren. Han berättade att hans dotter tyckte det var väldigt kul att få vara med där. Han lovordade det verkligen och önskade att det skulle bli en fortsättning på det nästa läsår. Jag blev rätt generad men även stolt över mig själv att jag har åstadkommit något som uppskattas av elever och föräldrar. Därför fick jag nästan inte fram ett ljud och det blev mest "ja" och "det hoppas jag med". Ibland var jag lite rädd för att det var för svårt men fått uppskattning för det så var det kanske inte det.
Det är tack vare att en lärare för en sjätteklass kom på idén och jobbade för att det skulle bli av. Det var flera i hennes klass som var långt framme i matte och det var därför som hon tyckte att det hade varit bra om de eleverna fick någon typ av utmaning. Nu visade det sig att det var andra elever från parallellklasserna till dessa som också behövde lite extra matematik.
En sak som jag lärde de här barnen var att räkna potenser, det kommer sedan att tas upp någon gång på högstadiet. Det var en speciell anledning till att jag gjorde det. Jag skulle vikariera en gång för den här läraren och då sa hon att jag kunde ta upp något som jag kände för. Hon nämnde också att de gillade prefixer och att hon någon gång hade pratat med dem om potenser. Jag tänkte då: Prefixer, hmmm då behövs helst stora eller små tal. Ja! Jag gör som så så att jag räknar ut hur långt ett ljusår är i kilometer. Då får vi med potenser också. Dessutom kan jag visa dem att man enkelt och lätt för hand kan räkna ut ett sådant stort tal även om man måste använda tal som 365, 24 och 3600.
När jag själv gick i skolan tyckte jag inte om att räkna till exempel procent och geometri genom att räkna ut hur mycket rabatt man kan få på en vara eller hur stor omkretsen är på en fotbollsplan. Det jag tyckte om var stora tal, ekvationer, ekvationssystem och så vidare. Därför utgick jag en del från mig själv när jag hade den här lilla mattegruppen. Jag utgick också från det de lärde sig på de vanliga lektioner. Ett exempel är när de hade geometri, då gick vi igenom hur fort Jorden rör sig runt solen. Då blev det både cirkelns omkrets och tiopotenser.
Jag har känt mig privilegierad att få ha denna lilla grupp eftersom de är mycket motiverad, jag behöver inte sätta betyg, jag får gå efter mitt eget huvud och jag har fått syssla med det som jag tycker är roligast: matematik.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar