onsdag 16 maj 2012

En rapport från landet G, som i godkänd.

Nu känns det som att det är dags att skriva lite i bloggen. Tiden har inte räckt till den senaste veckan bland annat för att jag har läst en bok på 630 sidor. Det är boken Eld som är en fortsättningen på en trilogi som började med Cirkeln. Att jag har använt så mycket tid till att läsa just den boken beror på att det var elever på kö som ville läsa den och att jag passade på att läsa den innan någon annan på skolan hann göra det.

Hur fungerar dagens skola egentligen? För mig tycks det som att skolans uppdrag enbart är att få så många elever som möjligt godkända, dvs få betyget G. Något annat verkar det inte finnas pengar och resurser till. En skola må ha dåligt med ekonomin men när det gäller att få så många som möjligt att nå godkänt då mobiliseras det. Orsaker till det är bland annat konkurrensen på skolmarknaden. Det är inget fel på målsättningen att så många som möjligt ska få betyget G i så många ämnen som möjligt och speciellt i engelska, svenska och matematik. Felet är att det inte blir resurser till något annat.

Det finns elever som har förutsättning för så mycket mer men inte får någon möjlighet att utvecklas, resurser saknas. Jag har själv tagit på mig uppgiften att en gång i veckan ha matte med några sexor och det känns för mig lika viktigt som det är i min roll som elevassistent att hjälpa elever som har svårigheter i skolarbetet. Dessa elever slipper traggla igenom sådant som de med lätthet kan och får möjlighet till intellektuell utmaning. Jag tycker det är väldigt roligt att prata matematik med barnen (dessutom lite fysik och astronomi).

Har man dyslexi, adhd, add eller vad det kan vara ska man naturligtvis få stöd om det behövs men det är bara dumt att nonchalera de som har talang för något, matematik till exempel. Det kan göra att de blir uttråkade och kanske till och med tappar intresset. Visst, de klarar galant att bli godkända vilket gör skolan, skolverket och utbildningsministern glada. Däremot kan det göra att samhället missar många goda krafter som har gett upp på vägen i brist på utmaningar. De som väljer att sätta sina barn i en kommunal skola ska inte förlora på det för då får vi så småningom en A-skola och en B-skola.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar