fredag 4 maj 2012

Varför är algebra och ekvationer så tråkigt?

Idag är jag intresserad av mer än ämnen än när jag gick i skolan. Kan det bero på att jag har blivit äldre och mer vidsynt eller att jag inhämtar kunskap från roligare ställen än i dammiga läroböcker? Det kan också bero på att jag inte är tvungen att lära mig det som jag nuförtiden finner nöje i att läsa och lära mig. Det kan vara andra orsaker också eller en kombination av flera. Sedan finns det också sådant som jag varken tyckte om att lära mig i skolan eller har någon lust att lära mig idag.

Det är mycket av det som ska läras ut i grundskolan vilket kan ifrågasätta om man har någon nytta av. Jag har ännu inte hört någon elev klaga över att behöva lära sig om arbetarförfattarna, puniska krigen eller oregelbundna verb i engelska. De läser sina läxor och pluggar på inför prov, det enda det eventuellt klagas på är mängden läxor. När det gäller matematik får man däremot höra: vad har man för nytta av det här ? När det gäller delar av matematiken som algebra eller ekvationslösning kan jag hålla med dem (såvida de inte ska läsa natur på gymnasiet) men man har inte så mycket nytta av att lära sig om kontinentalförskjutningar heller om man inte ska bli geolog.

Sedan kan man fundera över vad nytta är egentligen. Jag tycker om allmänbildning så jag kan se en nytta i att lära mig allt möjligt. Jag brukar säga att det är en träning i logiskt tänkande när de beklagar sig över bokstäverna och siffrorna i matte. Det lär inte hjälpa så mycket antar jag.

Jag tycker algebra och ekvationslösning är bland det roligaste i matematiken till skillnad mot till exempel procenträkning och geometri, sådant man kan ha nytta av. Moderna läroböcker i matematik försöker att popularisera de här mer "tråkiga" momenten med ganska halvlyckade resultat. Jag tror att man får acceptera att det för många är lite träigt med algebra och ekvationslösning. Möjligtvis kan man med bra pedagogik få eleverna att acceptera att jobba med dessa övningar.

Jag kan tänka mig att det blir roligare att lära sig något om man också får veta lite om vad det kan användas till och lite grand om historien kring matematiken som de ska lära sig. Jag är rädd att matten är alldeles för frånkopplad från den värld som den kommer ifrån, naturen, historien, politiken m.m. Hur många känner till exempel till att ordet algebra kommer från arabiskan och att det var araberna som räddade kunskapen från de gamla grekerna när det kristna mörkret höll på att utsläcka vetenskapen under medeltiden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar