Jag vikarierade för två klasser i sexan idag som skulle se en film om Madagaskars djurliv. Jag fick säga till flera stycken att de skulle lägga ifrån sig mobiltelefonerna. Det är egentligen ingen större grej utan det är den utbredda leken med mobilerna som jag tycker är onödig. I synnerhet gäller det den koncentrationsstörning som det innebär för elever som redan har det kämpigt. Vissa elever passar också på att försvinna in i mobilernas fantastiska värld när det är friare studier som när de ska göra vissa arbeten i till exempel biblioteket eller i grupprum. Det facebookas, chattas, spelas wordfeud och andra spel.
I vissa fall kan mobilen användas på ett positivt sätt som t.ex. skriva upp läxor och prov. Den kan säkert användas till annat som är relevant för skolarbetet som att fotografera något som kan användas till bildlektioner och annat. För musiklektioner skulle det kanske också fungera.
Man kan ju undra vad föräldrarna har tänkt sig att mobilerna ska användas till eftersom det är de som köper dem och låter barnen ta med sig dem till skolan. Där ligger en del av ansvaret men jag antar att de lägger över allt ansvar till skolan och om det sedan inte fungerar får skolan på skallen för det. Jan Björklund bidrog med den fantastiska lagen om att lärarna skulle få ta dessa apparater från eleverna men den lagen är ganska uddlös. Vad han inte förstår är att eleverna är ganska duktiga på att maskera att de använder mobiltelefonerna. Vidare att en elev säger att den ska stoppa ner telefonen och sedan tar upp den igen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar